poniedziałek, 3 września 2012

Sprawę urzędową łatwiej będzie załatwić przez Internet | rp.pl

Temat korespondencji z urzędami drogą elektroniczną to ciągle temat nieuporządkowany i powodujący u urzędników mnóstwo frustracji.    
W szczególności w relacji z pełnomocnikiem. Tak dla przykładu można w CEIDG wpisać pełnomocnika ale już pełnomocnik nie może  elektronicznie aktualizować wpisu czy też dokonać takiego.

Zaś w przypadku działania za pośrednictwem platformy ePUP pełnomocnik aby mógł występować w imieniu swego mocodawcy musi:

- przesłać pocztą oryginał pełnomocnictwa bądź notarialnie potwierdzoną kopię (co w przypadku doradcy podatkowego wydaje się być olbrzymią nad interpretacją ale tak zostało wywiedzione w piśmie którego fragment cytuję poniżej).

- lub ma ono zostać wysłane przez Mocodawcę poprzez ePUAP przy zastosowaniu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego


Poniżej cytat z wezwania powodujący de facto konieczność wizyty na poczcie zupełnie zresztą ignorujące przepisy racjonalizujące relacje mocodawcy i profesjonalnego pełnomocnika zawarte w art. 137 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. 
Kłody, kłody i jeszcze raz kłody aby nie przeszkadzać w pracy?

" III. Przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa w formie papierowej lub przekazanie pełnomocnictwa drogą elektroniczną we wskazany sposób.
Należy zauważyć, że wraz z wnioskiem do tut. organu przesłane zostało drogą elektroniczną e-PUAP pełnomocnictwo udzielone w dniu l czerwca 2012r. przez Pana.............., siedziba: ................  dla Doradcy podatkowego Pana ................... do reprezentowania przed organami administracji skarbowej we wszelkich sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych, w tym również w zakresie występowania z wnioskami interpretacyjnymi w trybie ordynacji podatkowej oraz do doręczeń wszelkich pism z tego tytułu na wskazany adres.
Również we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (część D. l druku ORD-IN) jako pełnomocnika wskazano Pana.....................
Zgodnie z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, art. 121 § l, art. 125. art. 129, art. 130, art. 135-137, art. 140, art. 143, art. 165a, art. 168, art. 169 § 1-2, art. 170, art. 171 oraz przepisy rozdziału 5, 6, 10, i 23 działu IV. W myśl art. 136 ustawy Ordynacja podatkowa strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Zgodnie z art. 137 § l ustawy Ordynacja podatkowa pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
Natomiast stosownie do postanowień art. 137 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Zgodnie z art. 137 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ podatkowy może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
Z powyższego wynika, iż strona, może działać w sprawie przez pełnomocnika. Jednakże dla wykazania, że pełnomocnik został dla strony ustanowiony, niezbędne jest złożenie do akt sprawy właściwego dokumentu stwierdzającego ustanowienie takiego pełnomocnika.
Należy podkreślić, że urzędowego potwierdzenia pełnomocnictwa dokonuje notariusz, zgodnie bowiem z art. 79 pkt 2 ustawy z dnia 14 lutego 1991r. Prawo o notariacie (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 189 póz. 1158 ze zm.) notariusz sporządza poświadczenia, zgodnie zaś z art. 96 pkt 2 ustawy Prawo o notariacie, notariusz poświadcza zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem.
 W przedmiotowej sprawie koniecznym jest:
 - przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa w formie papierowej, uprawniającego Pana ................. do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego,
-  lub przekazanie pełnomocnictwa drogą elektroniczną:
1) przez Mocodawcę poprzez ePUAP przy zastosowaniu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego,
2) przez Pełnomocnika poprzez ePUAP przy zastosowaniu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego dołączając pełnomocnictwo podpisane certyfikatem kwalifikowanym Mocodawcy. "

 Sprawę urzędową łatwiej będzie załatwić przez Internet | rp.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz